عمومی, نکات دانستنی

جایگاه عطر در فرهنگ های مختلف

از عطرها در فرهنگ های مختلف چگونه یاد میشود
4/5 - (1 امتیاز)

در دنیای متنوع فرهنگی و به طور یکپارچه امروزی که در آن زندگی می‌کنیم، هنوز عناصری از زندگی مانند غذا وجود دارند که در بازتاب فرهنگ‌های فردی ثابت می‌مانند و عطر یکی از آنها است. تحقیقات نشان می‌دهد که عطرها دارای پیشینه استفاده طولانی مدت هستند و در هر فرهنگی عطر از نماد یا جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. در این مقاله به بررسی جایگاه عطر در فرهنگ مختلف می پردازیم.با 4sperfume مرکز فروش عطر لالیک انکر نویر همراه باشید.

جایگاه عطر در فرهنگ های مختلف

جایگاه عطر در فرهنگ های مختلف

جایگاه عطر در فرهنگ مصر باستان

عطر در جامعه عالی مصر اهمیت زیادی داشت. در حقیقت، اساطیر مصر حتی از خدای نفرت به عنوان خدای عطر یاد می کند.

مصری ها با تقطیر مواد طبیعی با روغن های غیر معطر عطر درست می کردند. محبوب ترین عطرهای گلی، چوبی و میوه ای بود. از بخور به صورت تشریفاتی نیز استفاده می شد و تجارت بخور و مر در روابط بین المللی مصر نقش زیادی داشت.

گفته می شود که ملکه کلئوپاترا و ملکه هاتشپسوت از عطرها برای خوشبو کردن بدن، اتاق، حمام خود استفاده می کردند و حتی عطر را با خود به گرما می بردند.

جایگاه عطر در فرهنگ ایران باستان

عطر و بخور بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان به شمار می رفت و برای مصارف مختلفی از جمله مراسم مذهبی، مصارف دارویی و بهداشت فردی استفاده می شد. عطرها از انواع مختلفی از مواد طبیعی از جمله گل، ادویه و روغن تهیه می شدند. در ایران باستان عطر های جذابی از مواد طبیعی مانند گل، گیاهان دارویی، رزین و فرآورده های حیوانی تهیه می شد. مستند است که تجهیزات و کارگاه های عطرسازی در ایران باستان به وفور وجود داشته و دوست داشته اند که عطرهای مختلف و فرآیندهای تقطیر مانند گلاب گیری را تجربه کنند.

جایگاه عطر در فرهنگ روم باستان

رومی ها عطر را نه تنها در زندگی روزمره، بلکه در مناسبت های خاص مانند مراسم خاکسپاری که در آن بخور دادن اجباری بود، استفاده می کردند. علاوه بر این، هنگام مومیایی کردن مرده از عطرها به عنوان مرهم استفاده می شد.

به جای عطر، روم باستان ترجیح می داد در مورد مرهم های معطر ساخته شده از گلبرگ های گل، ادویه جات ترشی جات یا سایر مواد طبیعی صحبت کند که عمدتاً از شرق و دولت شهرهای یونان باستان سرچشمه می گیرند. استفاده از آنها با آنچه اکنون می دانیم کاملاً متفاوت بود.

طبق قدیمی ترین آداب و رسوم، کاهنان بر روی منقل ها مرهم های معطر می ریختند تا دود معطری ایجاد کنند که تا آسمان بلند می شود و به خدایان می رسد. این گونه بود که رومیان و نیز دیگر مردمان باستانی مانند مصریان و اتروسک ها به خدایان احترام می گذاشتند تا از آنها طلب لطف کنند.

موقعیت عطر‌ در فرهنگ‌ های مختلف

موقعیت عطر‌ در فرهنگ‌ های مختلف

جایگاه عطر در فرهنگ چین باستان

چینی‌های باستان بسیاری از اقلام روزانه را با عطر می‌نوشیدند، مانند جوهری که با آن می‌نوشتند و لوازم ثابتی که روی آن می‌نوشتند. در فضاهای خاص مانند خانه ها و عبادتگاه ها نیز از عطر استفاده می کردند.

چینی ها همچنین از عطر برای ضدعفونی و خلوص استفاده می کردند و معتقد بودند که عطر می تواند به خلاص شدن از شر در محیط کمک کند. به طور کلی، آنها کمتر روی خوشبو کردن بدن خود و بیشتر روی استفاده از آن برای خوشبو کردن دنیای اطراف خود تمرکز داشتند. عطرهای شرقی به شدت روی گیاهان و ادویه جات متمرکز بودند که بسیاری از آنها برای غذا و دارو نیز استفاده می شدند.

جایگاه عطر در فرهنگ اروپای قرون وسطی_ رنسانس

مارکوپولو و تیم‌هایش بسیاری از معطرهای بی‌نظیر را از سفرهای خود به ارمغان آوردند که ونیز را به یک مرکز تجارت عمده عطر تبدیل کرد.

کاترین دو مدیچی، ایتالیایی ثروتمندی که در سال 1519 با پادشاه فرانسه ازدواج کرد، اغلب به خاطر آوردن عطر به بقیه اروپا شناخته می شود. عطرساز ایتالیایی او René Le Florentin از شکوفه های پرتقال و ترنج عطری خاص برای او ایجاد کرد. اشراف دیگر، مانند ملکه الیزابت مجارستان، به گسترش محبوبیت عطر در سراسر اروپا کمک کردند.

این زمانی بود که عطر شروع به تبدیل شدن به یک لوازم جانبی مد کرد. مردان و زنان اروپایی به بدن، لباس و کلاه گیس خود عطر می زنند. مردم شروع به ترکیب مواد پیچیده تری مانند کهربا، زغال اخته و مشک از حیوانات کردند. از آنجایی که حمام کردن منظم هنوز یک عمل نامطلوب بود، از این عطرها برای پوشاندن بوی بدن استفاده می شد. داشتن بوی عطر مد بود، زیرا به تشخیص طبقات بالا کمک می کرد.

جایگاه عطر در فرهنگ اروپا

برای فرانسوی ها، عطر به اندازه غذا و شراب برای فرهنگ اهمیت دارد. این یک سنت است که دختران اولین عطر خود را در سن 12 سالگی می خرند. در فرانسه عطرهای مشک، تیره و تند مورد علاقه است که نشان دهنده غنا و عظمت دودمان مد فرانسوی است.

هر چه در اروپا به سمت جنوب بروید، عطرها به دلیل تأثیر محصولات مدیترانه ای تازه تر می شوند، به عنوان مثال مرکبات و نرولی به دلیل فراوانی مزارع شکوفه های پرتقال در ایتالیا برجسته هستند. نت های تند اغلب با این نت های مرکبات در نتیجه هجوم مسافران شرقی عجیب و غریب در یک دوره از تاریخ مخلوط می شوند. به طور مشابه، در بریتانیا، باغ انگلیسی تأثیر عمده‌ای در استفاده از عطرها داشته است و گل‌های معطر هنوز بهترین انتخاب است.

جایگاه عطر در فرهنگ خاورمیانه

در خاورمیانه، عطر ریشه عمیقی در فرهنگ دارد. این به عنوان یک بیانیه شخصی عمل می کند و به همان اندازه مهم است، اگر نگوییم بیشتر از لباسی که آنها می پوشند. به‌طور سنتی، لباس‌های آن‌ها با استفاده از دود معطر، و همچنین استفاده از روغن‌های تشریفاتی و در نهایت پاشیدن روی عطر معطر معطر می‌شد. از آنجایی که عطر به عنوان شکلی برای احوالپرسی و بازنمایی هویت استفاده می شود، طعم و مزه برای عطرهایی که برجسته و ماندگار هستند، تکامل می یابد. نت هایی مانند چوب، عود و زمین معمولاً تنومند و قوی هستند. رز تیره Check and Speak از سنت اصیل عطرسازی هند و عربی ساخته شده است.

جایگاه عطر در فرهنگ ایالات متحده آمریکا

در فرهنگی که افراط را دوست دارد، آمریکایی ها نت های لذیذ مانند میوه ای، شیرین و وانیل را دوست دارند. با این حال، قطعا محبوبیت قابل توجهی برای گل های سبک تر به دلیل تاریخ مشترک با بریتانیایی ها وجود دارد. عطرهای روستایی مانند اسطوخودوس و گل رز همچنان مد هستند. همچنین جمعیت زیادی اسپانیایی تبار وجود دارد که طعم آنها بیشتر شبیه اروپایی ها است و عطرهایی را ترجیح می دهند که دریای مدیترانه یا شور و نشاط کارائیب را تداعی کند. چوب ها و همچنین مرکبات، مشک و وتیور نیز محبوب هستند.

از عطرها در فرهنگ های مختلف چگونه یاد میشود

از عطرها در فرهنگ های مختلف چگونه یاد میشود

سخن نهایی درباره جایگاه عطر در فرهنگ های مختلف

صرف نظر از موقعیت اجتماعی، قومیت یا فرهنگ، عطرها در تمام مراحل زندگی بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی، قومیت یا فرهنگ، افراد را همراهی می کنند. در مورد شیوه های تاریخی عطر بسیار نوشته شده است، از مسح کردن بدن با روغن های معطر برای آماده سازی آنها برای زندگی پس از مرگ در مصر باستان تا عمل سوزاندن بدن ژاپنی ها، که امروزه نیز انجام می شود. در قرون وسطی، بوها هم دارویی و هم اخلاقی بودند و اعتقاد بر این بود که نوعی محافظت در برابر طاعون است و بوی گوگرد با خود شیطان و در نتیجه با ارزش‌های فاسد مرتبط بود.

در این مقاله کوشش کردیم تا شما را با جایگاه عطر در فرهنگ های مختلف آشنا کنیم.بد نیست در پایان هم مقاله نکاتی برای استفاده از عطر در اجتماع را مطالعه کنید.

سوالات درباره جایگاه عطر در فرهنگ های مختلف

1- اهمیت فرهنگی عطر چیست؟

عطر در طول تاریخ تجسمی از فرهنگ، سنت و فردیت بوده است. عطر چه در مراسم و مراسم مذهبی استفاده شود و چه برای دفع انرژی بد و پوشاندن بوهای نامطبوع، قرن هاست که بخشی از تجربه بشر بوده است.

2- چرا عطر در آیین هندو اهمیت دارد؟

در هندوئیسم، استفاده از عطر در مکانهای دینی اهمیت عمیقی دارد که ریشه در سنت های معنوی و فرهنگی دارد. اعتقاد بر این است که اسانس معطر این عطر نمادی از خلوص و فداکاری است و فضای مقدس را در طول مراسم و مناسک مذهبی تقویت می کند.

3- کدام کشورها بیشترین عطر را مصرف می کنند؟

برزیل دارای بزرگترین بازار عطر در جهان است که بیش از 6 میلیارد دلار ارزش دارد، عمدتاً به این دلیل که برزیلی ها به طور متوسط ​​سه برابر مصرف کنندگان آمریکایی از عطر مصرف می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *